Syksy on täällä ja sen mukana, ainakin itselläni, lukuisat opiskelu- ja työvelvoitteet. Kiirettä pitää jos suoraan sanotaan! Missä välissä sitä ehtisi hoitaa vielä kodin niin, että siinä olisi terveellistä ja miellyttävä asua? Ei missään, ellei kotitöille varaa omaa aikaansa!

Tämä on minun aikoinani tekemä huomio. Silloin muinoin ajattelin nimittäin, että korjaan jälkeni heti, kun olen sotkenut ja että muiden hommien sivussa ehdin sitten hoitaa siivouksenkin. Vaan kuinkas sitten kävikään... Huomasin, etten minä niissä muiden hommien väleissä tai iltamyöhällä jaksanutkaan enää ruveta hoitamaan kotia, enkä aina korjata heti jälkiäni ja niin hommat alkoivat kasautua, jolloin aloittaminen oli taas hieman vaikeampaa. Totesin, että siivoukselle on yksinkertaisesti varattava oma aikansa ja niinpä kirjoitin ihan kalenteriini minä päivänä mikäkin homma pitää tehdä ja suunnittelin muut menoni siten, että tuolle siivoushommalle jäisi riittävästi aikaa. Suunnitelmallisuus auttoi myös muistamaan milloin minkäkin homman tekemisestä oli kulunut niin pitkä aika, että se oli syytä tehdä uudestaa, kuten vaikkapa lakanoiden vaihto.

siivouslista-normal.jpg

Tiedän, että ihmiset ovat erilaisia ja kaikilla tämä ei ehkä toimisi yhtä hyvin, mutta minulla toimi! Kun homma oli oikein kalenteriin kirjattu en voinut sitä enää sivuuttaa ja kun olin järjestänyt sille oman aikansa, tuli hommat myös tehtyä. Suosittelenkin lämpimästi tekemään jonkinlaisen siivouslistan, -suunnitelman tai ihan kalenteriin muistutukset syksyn siivouksista. Tämä oikeasti helpottaa ja auttaa pitämään kodin kaaoksen kurissa:)!

P.s. Perheellisten kannattaa tehdä kaikille näkyvissä oleva siivoussuunnitelma, jossa hommat on jaettu perheenjäsenten kesken, vai mitä;)

P.p.s Kiinnostaisiko teitä muuten nähdä, vaikkapa kuukauden kalenterimerkintäni siivouksen osalta? Voisin ne seuraavaan postaukseen laittaa jos ne helpottaisi mahdollisesti joidenkin teidän siivoussuunnitelman laatimista:)