Edelliseen blokkaukseeni liittyen palaan vielä hetkeksi ajassa taaksepäin, vaikka se ei ole itseäni kohtaan kovinkaan imartelevaa... Mutta kenties siitä voi jollekin teistä olla hyötyä!

Edellisessä blokkauksessanihan muistutin, että kompostia varten ei kannata ruokaa ostaa. Jokainen on varmasti kanssani samaa mieltä, mutta silti vuosittain Suomen kotitaloudet heittävät roskiin ruokaa Maa- ja elintarviketutkimuskeskuksen mukaan noin 120 miljoonaa kiloa! Tämä on enemmän kuin elintarviketeollisuudessa vuosittain! Ja, ikävä kyllä, en voi sanoa kunnostautuneeni itsekään tässä asiassa. Usein tulee ostettua turhankin paljon ruokaa ja osa ehtii pilaantua. Onneksi olen nyt oppinut laittamaan heti osan, esimerkiksi leipäpaketista pakastimeen, ja näin olen onnistunut välttämään hävikin syntymistä.

Mutta. Suurimmaksi kompastuskivekseni eivät ole osoittautuneetkaan herkästi pilaantuvat, vaan kestotuotteet! Uskomatonta, mutta totta. Joka kodissahan on hyvä olla tietty peruselintarvikevarasto hätätilanteita varten. Kuten makaronia ja kestomaitoa. Erityisesti ruokakriisien aikana niistä voi olla todellista hyötyä ja itsekin olen siis kestotuotteita kotiini haalinut. Kestotuotteiden parasta ennen- päiväys on usein vuosien päässä ja niin olen tuudittautunut siihen, että ne kyllä kestävät ja kestävät. Enkä ole varastojani siis juurikaan käyttänyt.

ups1-normal.jpg

Jokin aika sitten, kun intouduin siivoamaan keittiönkaappejani, minua kohtasikin järkytys. Kaikki ylläolevassa kuvassa olevat kestotuotteeni olivat ehtineet huomaamattani pilaantua. Osassa parasta ennen -päiväys oli mennyt umpeen jo vuosia sitten...

Joten, kestotuotteita on hyvä olla jonkin verran varastossa, mutta niitä pitää myös käyttää! Jopa kestotuotteet pilaantuvat joskus. Minun biojäteastiani sai tuona päivänä ikävän suuren lisän...