Laadukkaita ekoaiheisia blogeja ei tietämäni mukaan ole Suomessa vielä kovin montaa. Sain mahdollisuuden haastatella yhden ekoblogin kirjoittajaa. Erityisesti minua kiinnosti kuulla kuinka hän kiinnostui ekologisuudesta ja mikä sai hänet alkamaan kirjoittamaan aiheesta blogia. Seuraavassa Ekojalanjäljillä-blogin kirjoittajan, Sannan, kertomaa:)

"Innostus ekoblogin kirjoittamiseen lähti oikeastaan sattumalta, kun istuin koulun matkailumaantieteen tunnilla kuuntelemassa kestävään kehitykseen liittyvää seminaaria. Olin aikaisemmin perustanut ja kirjoittanut jo neljää muuta blogia, mutta yksikään ei ollut kantanut kovin pitkälle. Olin tullut siihen tulokseen, että pelkästä omasta elämästäni höpiseminen ei kiinnosta kovin montaa, eikä yleinen blogi jossa kirjoitetaan kaikesta ole myöskään avain menestykseen. Sitten päähäni pamahti yhtäkkiä idea ekoblogista. Siinä se!

 

Itseni tuntien en uskaltanut aloittaa blogia saman tien, koska yleensä kyllästyn asioihin aina parissa päivässä. Sen sijaan pyörittelin ajatusta päässäni muutaman viikon ja tein taustatutkimusta. Huomasin, ettei samasta näkökulmasta kirjoittavia blogeja ollut Suomessa oikeastaan kovin montaa. Olin löytänyt oman nicheni, selvästi. Lisäksi kun postausideoita vaan tulvi päässä, päätin lopulta lähteä tuumasta toimeen.

 

SANNA-normal.jpg

 

Olin jokseenkin ekohenkinen jo ennen blogin aloittamista, kierrätin esimerkiksi roskat ja kuljin julkisella liikenteellä. Nyt ekojuttuja tulee kuitenkin ajateltua paljon enemmän, ja postausideoita näkee joka paikassa. Aikaisemmin en kiinnittänyt kovinkaan paljon huomiota esimerkiksi shoppailemiseen, vaan ostin jotain jos tykkäsin (silloin oli vielä rahaa...). Nyt on pakko pitää kulutushimot kurissa, varsinkin kun ostosteluista raportoi kuukausittain julkisesti blogiin :D Muutenkin on tullut ehkä sellainen fiilis, että minun pitää elää ekologisesti koska kirjoitan ekoblogia. Esimerkiksi tulevan toukokuun Lontoon-matka lentoineen aiheuttaa pistoja sydämessä...

 

Tällä hetkellä ekoilu näkyy elämässäni muun muassa asumisessa (solukämppä), liikkumisessa (julkisilla) ja kulutuskäyttäytymisessä (vältän turhien tavaroiden ostamista). Se ei näy vielä pahemmin syömisessäni (syön lihaa ja halpoja ulkomaisia tuotteita) tai matkustelussani (lennän ja risteilen n. kerran vuodessa), mutta ainakin on jotain parannettavaa ;)

 

sanna2-normal.jpg

 

Ekoilun lisäksi olen ottanut blogin aihepiireihin myös eettisyyden, joten pääsen paasaamaan kaikenlaisesta maailmanparannukseen liittyvästä. Ainakaan vielä eivät ole postausaiheet loppuneet, joten tästä on hyvä jatkaa! Maaliskuussa blogi täyttää yhden vuoden, toivottavasti luvassa on vielä monta vuotta lisää."

 

Sannan blogiin pääsette tutustumaan osoitteessa: http://ekojalanjaljilla.blogspot.fi/.

 

SANNA1-normal.jpg

 

P.s. Sannan haastatteli myös minua! Käykäähän lukemassa mitä minä vastailin Sannan kysymyksiin osoitteessa: http://ekojalanjaljilla.blogspot.fi/2014/02/ekoystava-uusavuton.html !:)