Olen tänä syksynä alkanut panostaa terveyteeni ihan uudella tavalla. Säännöllisen salitreenin lisäksi en voinut olla tarttumatta tilaisuuteen, kun hoksasin Aikapankissa ravintoneuvojan tarjoavan palvelujaan tovihinnoin. Kuten blogiani seuranneet tietävät, en ole enää vuosiin syönyt punaista lihaa ja yrittänyt tietenkin muutenkin syödä mahdollisimman terveellisesti. Tunsin kuitenkin, että parantamisen varaa saattaisi vielä olla reippaastikin. Ateriarytmini oli osin epäsäännöllisten aikataulujen takia hyvin epäsäännöllinen ja olin kova napostelemaan herkkuja. Epäilin myös, etten saanut kaikkia tarvittavia ravintoaineita riittävästi, koska olin viime aikoina ollut varsin usein kipeänä. Otin siis yhteyttä Mariaan:) Marian nettisivut löytyvät muuten osoitteesta: www.mariapetronella.net.

Ensimmäiseksi Maria pyysi minua pitämään ravintopäiväkirjaa kolmen vuorokauden ajan, johon kirjaisin ylös mitä ja kuinka paljon mihinkin aikaan olen suuhuni pistänyt. Ravintopäiväkirjan pitäminen oli itselleni varsin silmiä avaavaa ja sen pitämistä voin kyllä suositella, vaikket ravintoneuvojan juttusille olisikaan menossa. Ravintopäiväkirjaa pitäessäni itselleni konkretisoitui miten epäsäännöllisesti söin. Välillä syömisteni välissä saattoi olla yli neljäkin tuntia, välillä napostelin jotain reilun tunninkin välein. Monelle muulle suomalaiselle tyypillisesti syömiseni painottuivat iltaan, eli juuri päinvastoin kuin pitäisi. Lisäksi ruokavalioni sisälsi hälyttävän paljon sokeria, kuten olin osannutkin epäillä.

Keskustellessani ravintopäiväkirjastani Marian kanssa sain hurjan paljon hyviä vinkkejä, joista suurinta osaa olenkin ehtinyt jo testata. Tässä ja seuraavissa postauksissa aion käydä näitä lävitse. Kenties niistä voi olla hyötyä jollekulle teistäkin!:)

- ensiksi se ateriarytmi, eli järkevintä olisi syödä kunnolla nimenomaan aamusta, jolloin energiaa tarvitaan päivän puuhiin, eikä illasta, jolloin yö on tulossa ja ylimääräisen ravinnon on vaarana vain varastoitua. Säännölliset ateriat välipaloineen ovat  tärkeä osa jaksamista ja ehkäisevät myös ahmisista illalla.

                              Arvio: Totta ja toimii. Tässä on vielä minulla edelleen petraamista, mutta tärkeää on ainakin tiedostaa asia.

 

- proteiinien saantia minun tulisi lisätä. Maria suositteli korvaamaan sipsit terveellisiä proteiineja sisältävillä siemenillä ja pähkinöillä. Siemenet Maria suositteli liottamaan ja liotuksen jälkeen huuhtelemaan ennen syömistä.

                              Arvio: Yllätyin hiukan siitä, etten saanut tarpeeksi proteiineja, syönhän kuitenkin kalaa ja kanaa, tosin en nyt tosiaan kovin isoja määriä. Siemenet ja pähkinät toimivat terveellisempänä naposteltavana, tosin lempparimerkkien löytäminen voi viedä jonkin aikaa. Kuvassa näkyvä Monarchin sekoitus oli minun makuuni aivan liian voimakkaasti suolattu. Proteiinien saantiin pitää jatkossa kiinnittää enemmän huomiota.

et9-normal.jpg

- parempi vaihtoehto sipseille on esim. ruis- tai merileväsipsit, mutta erityisesti aromivahventeisia sipsejä olisi hyvä välttää. Pelkkä suola ja öljy sipsien mausteena on terveellisempää.

                              Arvio: Ruissipsit on hyviä, joten tämä muutos oli mulle helppoa, vaikka en nyt järin usein muutenkaan ole syönyt sipsejä.

et-normal.jpg

Loppuviikosta jatkuu...!:)