maire.jpg

Tälläinen maitotölkki tervehti minua viikonloppuna aamiaispyödässä, kun olin viettämässä isänpäivää kotikonnuillani. Maire-maito! Miten hurmaava nimikin!:) Tälläistä ei saa pääkaupunkiseudulta ja siinä se jutun juju onkin. Mairea saa vain kotipaikkakuntani lähistöltä, koska se on valmistettu ja tuotettu kotipaikkakunnallani (vaikka ilmeisesti Mairella on myös laajentumispyrkimyksiä). Mutta näin sen kuuluisi mielestäni mennä. Lähellä tuotettu ja valmistettu kulutetaan myös lähellä. Tästä hyötyvät kaikki, koska näin kuljetuskustannukset jäävät pieniksi ja työpaikat pysyvät lähellä. Maire-maito onkin kauempana tuotettuja vastineitaan hieman edullisempaa myös kuluttajalle.

Samaa logiikkaa voi mielestäni soveltaa myös hieman isompaan mittakaavaan. Suomi painii nyt todellisissa taloudellisissa vaikeuksissa eikä tulevina vuosina kipeiltäkään leikkauksilta tulla välttymään. Yksi iso syy on siinä, ettei Suomen vienti vedä. Kun kukaan ei osta tuotteitamme tai palvelujamme, ei tänne jää myöskään verotuloja, joilla yhteiskuntaa voisi rakentaa. Tai työpaikkoja. Siksi mielestäni Suomi-tuotteiden puolesta kampanjointi on varsin aiheellista. Kuluttajathan he loppupeleissä nimittäin päättävät minne rahat kulkeutuvat. En väitä, etteikö muitakin kansoja olisi tärkeää tukea, mutta ei pidä unohtaa myöskään omaa maatamme. Se, kun vaikuttaa suoraan myös omaan mahdollisuuteemme saada laadukkaita palveluja. Suositaan siis suomalaista, vaikka Suomi-tuotteet eivät korkeampien tuotantokustannusten takia pystyisikään aina kilpailemaan edullisemmilla hinnoilla toisissa maissa valmistettujen tuotteiden kanssa. Sekin raha on kuitenkin loppupeleissä kotiinpäin!;)