Onko tälläinen näky pian historiaa?

kirja.jpg

Ja korvautuu tällä?

eee.jpg

Eli korvaavatko e-kirjat painetun sanan? Jossain määrin näin on jo tapahtunutkin. Useimpia sanomalehtiä saa tilattua jo painettujen lehtien sijasta netissä olevina versioina. Kuten myös valtaosaa uudemmista kirjoista. Kehitys näkyy selvästi myös yliopistossa. Kesällä minulla oli eräs opintojakso, jonka kaikki kirjat olivat saatavilla ainoastaan e-kirjoina.

E-kirjat ovat käteviä. Paksujen opusten kantelun sijasta riittää pari klikkausta älylaitteella ja sama tekstimassa on ulottuvilla. Useimmiten e-kirjat ovat myös painettuja kirjoja edullisempia. Ja tietenkin täytyy mainita e-kirjojen ekologisuudesta. Puita ei tarvitse kaataa, eikä kalliita tuotantoprosesseja käydä läpi, jotta e-kirja valmistuisi, kaikki hoituu kätevästi bittiavaruudessa. (Mutta mikä onkaan sitten vaikutus suomalaisten työllistymiseen, vientiin jne... :S)

Luen paljon e-kirjoja, koska yliopiston kirjastossa ei aina ole saatavilla tarpeeksi kurssikirjoja painetussa muodossa. Tälläisissä tilanteissa olen todella kiitollinen e-kirjojen olemassaolosta. Silti jos mahdollista, valitsen edelleenkin mieluiten paperisen kirjan. Kenties olen vähän vanhanaikainen (ja tietoteknisesti hieman jälkeenjäänyt), mutta kyllä minun on vain helpompi hahmottaa paperikirjasta missä vaiheessa lukuprojektiani olen, haaleiden alleviivausten teko onnistuu helposti ja jotenkin minulta luonnistuu nopeammin sen perinteisen kirjan kaivaminen laukusta kuin e-kirjan lataaminen älypuhelimelle...

No, halusimme sitä tai emme, e-kirjat ovat varmasti tulleet jäädäkseen ja olen siitä kyllä ihan iloinen. Paljon tilaa, resursseja ja kipeytyneitä hartioita säästyy niiden myötä. En ollenkaan ihmettelisi jos ollessani eläkeiässä ei enää kukaan lukisi paperikirjoja. Niin vauhdilla tämä maailma tuntuu muuttuvan. Mutta sen näkee sitten:)

Mitä te ajattelette? E-kirja vai paperinen, miksi?

Kuvat: pixabay.com