SILMÄKASIMAINOSK.jpg

Tälläinen mainos ilmestyi muutama päivä sitten postilokerooni. Kehykset kympillä. Mainos on kieltämättä varsin houkuttelevan näköinen, mutta kehottaisin kuitenkin vielä harkitsemaan, tai ainakin vertailemaan hintoja. Isoimmat tarjoukset eivät nimittäin aina takaa edullisinta loppuhintaa...

Kerronpa yhden esimerkkitapauksen. Olin viime viikolla ystäväni apuna silmälasiostoksilla. Marssimme ensimmäisenä ikkunamainosten perusteella houkuttelevimpaan liikkeeseen, joka kuului isoon alan ketjuun ja jonka mainoksia oli varmasti kotiinkin asti tullut. Ikkunassa mainostettiin kehysten olevan -80 prosenttia normaalihinnasta. Tähän asti kaikki kuulosti hyvältä, palvelu oli ystävällistä jne, kunnes tuli puhe hinnoista. Ystäväni silmiin sopivista laseista olisi joutunut pulittamaan yli 400 euroa. Lisäksi alennuskehyksissä ei enää ollut ystäväni makuun ja kasvonmuotoon sopivia kehyksiä. Mutta ei hätää, ketjun toisessa, parin kilometrin päässä sijaitsevassa liikkeessä olisi kuulemma ollut vielä juuri ystävälleni sopivia alekehyksiä.

Jätimme kuitenkin menemättä ja marssimme sen sijaan kadun toisella puolella olevaan pieneen, paikallisen yrittäjän pitämään lasikauppaan, vaikka ikkunassa luvattiinkin kehyksistä vain 50 prosentin alennuksia. Ja se kannatti! Tässä liikkeessä ystävälleni sopivat lasit maksoivat vain 200 euroa ja lisäksi mieluiset kehyksetkin löytyivät saman tien! Olimme ystäväni kanssa jopa hieman hämmentyneitä, kun poistuimme liikkeestä noin kymmenen minuutin kuluttua, lasiostokset tehneinä. Miten tämä näin helposti kävikään? Miten voi olla näin suuri hinnaero eri liikkeiden välillä?

Ja minusta tuntuu, että tämä ilmiö on havaittavissa muuallakin kuin vain meidän kaupunkimme silmälasiliikkeissä. Mitä isommat tajoukset, sitä korkeampi hintataso. Ei tietenkään aina, mutta usein. Isot ketjut satsaavat mainontaan ja ne tunnetaankin, mutta mainoskulut näkyvät usein myös hinnoissa. Näin pienen yrittäjän hinnat saattavatkin jäädä huomattavasti alemmiksi. Ei tämä tietenkään aina näin mene, mutta suosittelen vertailemaan hintoja, varsinkin ennen hieman kalliimpia ostopäätöksiä, eikä jäädä vain sinne liikkeeseen, jossa on parhaimmilta kuulostavat tarjoukset. Koska loppuhinta voikin olla kaikkea muuta kuin edullinen;)