Blogiani aktiivisesti seuraavat ovat sen jo huomanneetkin; blogini ulkoasu on muuttunut melkoisesti:)! Olenko siis yhtäkkiä keksinyt nämä kaikki hienoudet, en vain ole ottanut niitä aiemmin käyttöön? En. Onko joku ystävistäni vihdoinkin auttanut parantelemaan blogiani? Ei. Olenko yllättäen äkkirikastunut ja palkannut tietokonealan ammattilaisen hiomaan blogiani? En sitäkään. Olen tutustunut Aikapankkiin!

Aikapankki on vaihtotalouteen perustuva nettiportaali, jossa vaihdetaan toveja. Yksi tovi vastaa tunnin työpanosta ja kaikki työ on yhtä arvokasta. Myös tavaroita voi myydä toveilla tai vaihtaa muiden käyttäjien tavaroihin. Palveluun kirjautuminen on ilmaista, mutta vuoden aikana pitää maksaa tovin verran veroa. Verolla katetaan portaalin ylläpitämiseen käytettävä aika. Aikapankissa voi tehdä myös miinusta 50 tovin verran, joten palveluja voi ostaa, vaikkei olisi vielä ehtinytkään kerätä toveja. Aikapankin saattamisesta valtiollisen verottajan alaisuuteen on kovasti keskusteltu, mutta vielä asiasta ei ole tehty lopullisia päätöksiä.

Eikö ole aika houkuttelevan kuuloista? Ainakin köyhän opiskelijan korviin. Mutta myös kysymyksiä herättävää. Voinko luottaa muihin käyttäjiin? Minkätasoista palvelua voin odottaa? Voinko minä tarjota mitään? No, epäilyksistäni huolimatta kirjauduin viime keväänä Aikapankkiin. Keksin tarjota eläinten hoitoapua, kuten todella monet muutkin, niin kuin tulin myöhemmin huomaamaan. En saanut yhtäkään työtarjousta ja Aikapankki unohtui. Kunnes huomasin hiusteni juurikasvun kaipaavan jälleen uutta väriä, mutta tilini näyttävän huolestuttavan tyhjältä. Silloin muistin Aikapankin ja laitoin tarpeestani ilmoituksen vaihtopyynnöt palstalle. Seuraavan viikon aikana sainkin yhteensä lähemmäs kymmenen innokasta värjäysavun tarjoajaa! Pian minulla oli taas hiukset kuosissa, ja pankkitilini sijasta tovitilini miinuksella. Hiuksiani värjäämään tullut kolmikymppinen nainen oli todella ystävällinen, toisin kuin olin pelännyt. Ei hän hiusalan ammattilainen ollut, mutta hyvin hän sai hiukseni värjättyä. Olin tyytyväinen ja innoissani:).

Kesän vietinkin sitten kotiseudullani, jossa Aikapankki ei toimi kovin aktiivisesti ja sen käyttö jäi taas unohduksiin. Muutettuani syksyllä jälleen Helsinkiin, muistin miinuksella olevan tovitilini ja aloin seuraamaan Aikapankin vaihtopyyntölistaa. Pian huomasin minulle sopivan vaihtopyynnön. Lapsiperhe etsi perussiivouksiinsa apua. Entisenä siivousalan opiskelijana huomasin tilaisuuteni tulleen ja nopea vastaukseni tuottikin tulosta. Seuraavalla viikolla olin jo auttamassa perhettä mm. ikkunoiden ja uunin pesussa. Yllätyksekseni huomasin perheen äidin tarjoavan Aikapankissa blogineuvontaa, aihetta johon olin jo pitkään miettinyt tarvitsevani apua. Tässä vaihdossa tulikin siis nitistettyä kaksi kärpästä yhdellä iskulla! Minä siivosin ja pitäessäni taukoja, perheen äiti perehdytti auliisti minua bloggailun saloihin, jotka olivatkin minulle ihan uutta. Tuloksen voitte itse todeta!

Mitä mieltä muuten olette uudistuksista?  Olen nyt paljastanut kuvanikin teille, vaikka vähän epätarkkahan tuo on:) Tuntuu kuitenkin hyvältä, että näette suunnilleen minkänäköinen tyyppi täällä tätä blogia kirjoittaa. Etten jää vain haamukirjoittajaksi:). Olen myös lisännyt blogiini muutamia mainoksia. Aion lisätä blogiini vain sellaisten tuotteiden mainoksia, joita voin itse täydellä sydämellä suositella ja joista arvelen olevan teillekin iloa ja hyötyä.

Mutta Aikapankista vielä, minua siinä viehättää monikin asia. Siellä pääsee käyttämään sellaisia taitoja, joita ei muussa elämässä välttämättä pysty hyödyntämään, mutta joihin omaa tietotaitoa. Ja saa palveluja muilta käyttäjiltä ilman rahallista panostusta. Samalla tutustuu upeisiin, usein yhteisöllisiä arvoja kannattaviin ihmisiin, joista voi saada myös ystäviä. Varsinkin uudelle stadilaiselle tälläiset kontaktit ovat kullanarvoisia. Auttaminen ja avun saaminen tuntuvat hyvältä.

Minun kokemukseni Aikapankista ovat siis todella positiivisia ja suosittelenkin lämpimästi sitä kokeilemaan. En itse malta odottaa milloin pääsen seuraavan kerran auttamaan jotakuta tai saamaan apua. Aikapankkiin voi tutustua osoitteessa: http://www.aikapankit.fi. Stadin aikapankilla on myös oma blogi, jossa pääsee lukemaan lisää kokemuksia Aikapankista. Se löytyy osoitteesta: http://aikaapankista.wordpress.com. Onko teillä kokemuksia Aikapankista?