Haluan jakaa kanssanne pienen kertomuksen omasta elämästäni. Kaikki alkoi kesän lopulla, kun ostin suomalaisesta nettikaupasta erään tuotteen. Maksoin tuotteen saman tien verkkopankissa ja aloin odottamaan tuotteen saapumista. Odotin ja odotin, välillä taisin jo unohtaa kokonaan, että olin mitään tilannutkaan, mutta aina toisinaan asia palasi mieleeni. Reilun kahden kuukauden odottamisen jälkeen totesin, että asia ei enää odottelulla parane, vaan vaatii toimenpiteitä. Selasin sähköpostiani ja löysin maksutapahtumastani saamani sähköpostikuitin. Kuitissa oli verkkokaupan sähköpostiosoite, johon yritin lähettää mailia, mutta osoite ei toiminut. Yritin myös etsiä yhteydenottotietoja nettikaupan verkkosivuilta, mutta linkit verkkokauppaan eivät jostain syystä enää toimineet. Aloin todella turhautua, vaikka kyse ei onneksi ollut kuin parinkympin ostoksesta. En kuitenkaan halunnut jättää asiaa selvittämättä, joten otin elämäni ensimmäistä kertaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

Suomi on kyllä hieno maa, täällä kuluttajista pidetään huolta. Kuka tahansa voi ilmaiseksi saada kuluttajaneuvojalta apua kaupan teossa tapahtuneisiin väärinkäytöksiin. Täytin siis Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilla olevan sähköisen lomakkeen, liitin mukaan sähköpostikuitin maksamastani tuotteesta ja jäin odottamaan vastausta. Vastauksen luvattiin tulevan viiden työpäivän kuluessa, mutta minä sain kuluttajaneuvojalta postia jo seuraavana päivänä. He olivat saaneet yhteyden kyseiseen verkkokauppaan ja rahani luvattiin palauttaa!

Jäin innokkaana odottamaan milloin parikymppiseni kilahtaisi takaisin tililleni. Viikon odotettuani sain sähköpostiviestin kyseiseltä verkkokaupalta, jossa he tiedustelivat tilinumeroani. No, onneksi tämän jälkeen minun ei enää tarvinnut odottaa kovin kauaa, vaan parin päivän päästä tililleni ilmestyi vihdoin maksamani parikymppinen!

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun olen saanut netissä näin huonoa palvelua. Yleensä kaikki on toiminut todella jouhevasti, enkä ole epäröinyt maksaa tuotteita etukäteen. Tälläisten tapausten jälkeen luotto nettikauppoihin väistämättä hieman laskee, mutta onneksi Suomessa kuluttaja saa viranomaisilta tarvittaessa apua. En usko, että ilman kuluttajaneuvojan väliintuloa olisin rahojani enää nähnyt. Vaikka kyse ei ollutkaan tällä kerralla isosta summasta, olen kuitenkin kiitollinen, kun sain asian selvitettyä, rahani takaisin.

Joulu tulee ja monet haluavat muistaa läheisiään myös lahjoin. Muistakaahan säilyttää ostostenne kuitit jos vaikka palautus tuleekin syystä tai toisesta ajankohtaiseksi. Ja mikäli ongelmia ilmenee, ottakaa rohkesti yhteyttä kuluttajaneuvojaan!;)